Sunday, September 29, 2013

Cork! I am here =)

Bismillah..

Alhamdulillah, akhirnya berkesempatan jugak nak tulis post kan.. Bajet busy memanjangkan kan..
Tu dia.. So, yes everyone,

I am now in Cork, Ireland.
(Actually dah 3 minggu dah)

Penat naik kapal terbang selama 13 jam dari KLIA ke Heathrow, London was indescribable.. Penatnya mengalahkan penat naik bas dari Terminal Tesco Kota Bharu ke Stesen Tanjung Malim. Like d-uhh, bleh plak gi compare an..

Anyhow, selepas transit di London for 3 hours, kami 8 orang students Malaysia menaiki Aer Lingus ke Cork. Alhamdulillah, we were greeted by very windy breeze and really friendly seniors from ppmc.
Selepa makan, tangkap gambar sambil pegang bendera Malaysia semuanya, kami dibawa ke Castlewhite Apartment to settle down.


Ni senior yang suruh. Tetiba main ikut je telunjuk kan

Nak share, malam aku fly, aku rasa sebak sangat.. Sangat.. Sebak nak meninggalkan keluarga untuk sementara tu satu, tapi sebak yang lain macam adalah, bila aku sedar, malam tu adalah malam yang aku sentiasa doa selepas solat semenjak sekolah rendah lagi. Akhirnya, that was 'The Night', Allah telah makbulkan doa aku.. Alhamdulillah..

Tahu tak perasaan bila kita sentiasa nakkan sesuatu barang, dan selepas berpenat lelah, kita dapat benda tu. Yeah, that was the feeling but much bigger. Because I waited and worked for 14 years, to get what I get now. Alhamdulillah. No one no how our futures will be except for Him. But just have faith that He will give the best for you.

Untuk setiap kejayaan, there are prices that we have to pay. Tiada benda yang senang dalam dunia tambah-tambah lagi benda yang kita memang nak. Susah. Sangat susah, tapi for what reasons aku bersusah payah mengharungi sudah 20 tahun pun hidup atas muka bumi ni? Untuk apa belajar? Untuk apa menangis bila susahnya hidup di Ky for two years? Untuk apa fly? I used to ask those questions to myself before. Kalau nak hidup rilek, tak tension, baik aku duduk rumah dengan umi abah and belajar dekat rumah je. Tapi why am I doing this? 

I am trying to find His redha, mardhatillah. For the reasons why He chose me to be one of His humble slaves on His dunya, I hope I can find the answers. Maybe I were asked before, why, I do not has any definite answer. But now Alhamdulilah, I already have it.

Wanie, one of my best friend back then in SkTapang. A brilliant and happy-go-lucky person she was. On 13th September, I received a shocking news that Wanie had first return to the Almighty Creator. Innalillah.. She was a second year medical student in UKM.

I once had a conversation with her two years ago,
Wanie: Untunglah Syifa dapat belajar overseas, Wanie tak dok rezeki nok dapat biasiswa oversea
Me: Mmm, xpo eh, insyaAllah mano-mano pun kito dapat, samo jah. Asalkan nok belajar.

Now, I knew the reason why Allah didn't pick her to study abroad walaupun results SPM Wanie lagi gempak dan hebat daripada aku. Because Allah wanted to call her first, Allah wanted her to be close with her parents and many reasons in between. Kan? He the Most Knowing. Semoga Allah sentiasa pelihara Wanie di sana.. Al-fatihah.

I have my mission, I believe we all do. I want to change the view of how I look at every situation. I want to be able to relate all the things happened around me with the question in my head, "What Allah want me to learn from this?" And the journey is way too far. I hope that, I wont let this chance be a waste. I want to become a better person. InsyaAllah.


Ukhwah baru di Cork. Semoga sampai syurga. InsyaAllah. =)

No comments: